خاك ژله ای

خاك ژله ای محصولی جدید و زیباست كه جایگزین مناسبی برای خاك بوده و زیبایی وصف ناپذیری به گلدان ها خواهد داد .
خاك ژله ای یك نوع پلیمر است كه رطوبت را به سرعت جذب كرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد. خاك ژله ای كاملاً غیر سمی هست ولی خوردن آن توصیه نمی گردد و رنگهای متنوعی دارد كه حتی در مقابل نور خورشید كاملا ثابت می باشد. این خاك های ژله ای برای مدت 7 سال ماندگاری دارند . بایستی توجه داشت كه خاك ژله ای پس از جذب آب بین 40 تا 80 برابر حجم اولیه اش افزایش حجم خواهد داشت.

خاک ژله ای به دو صورت كلی موجود است :

1- پودری و مكعبی ( لاستیكی ) كه نوع پودری آن پس از ریخته شدن در آب شروع به افزایش حجم می كند ولی برای رسیدن به حداكثر حجم خود نیاز به چند ساعت زمان دارد.

2- نوع مكعبی که بایستی حداقل مدت 8 ساعت در آب باشد تا به حداكثر حجم خود دست یابد .

بر روی خاك های ژله ای می توان بذر را نیز سبز كرد ( درست مانند سبزه شب عید ) و البته مهمترین استفاده آن در تزئین گلدان های منزل و دفاتر كار است كه پس از حجیم شدن می توانید گیاه ریشه دار شده را به خوبی شسته تا خاك و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری كه حاوی خاك های ژله ای هست منتقل نمایید .
در خاك ژله ای اكثر گیاهان را می توان كشت نمود، که می توان مواردی مانند گندمی ، سانسوریا ، نخل مرداب ، دیفن باخیا ، سین گینیوم ، آكلونما ، لیلیوم ، شاهپسند ، پاپیتال ، پتوس ، انواع پیچ ، یوكا و ... را نام برد.

مزایای استفاده از خاك ژله ای
خاك گلدان علاوه بر اینكه به آبیاری مستمر نیاز دارد ، سبب ورود موجودات موذی مانند انواع سوسك ها و پشه ها به فضای منزل می گردد و سبب آلودگی هایی به دلیل استفاده از كودهای دامی و گیاهی نیز می گردد. علاوه بر آن هر ساله هنگام تعویض گلدان با مشكلات زیادی روبرو خواهیم بود . در حالی كه استفاده از خاك ژله ای علاوه بر آنكه نیاز گیاه را به آبیاری برطرف می كند و شما با خیال راحت می توانید به مسافرت رفته و یا به كارهای دیگر خود رسیدگی كنید زیبایی وصف ناپذیری نیز به دكوراسیون منزل و
محل كار شما خواهد بخشید و در ضمن مشكل آلودگی و همچنین موجودات موذی را برطرف می كند

روش استفاده از خاك ژله ای
ابتدا خاك ژله ای را در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می كنید ، حالا كمی صبر كنید تا خاك ژله ای شروع به حجیم شدن كند . این زمان برای خاك ژله ای پودری تا چند ساعت و برای خاك ژله ای مكعبی تا 10 ساعت ممكن است طول بكشد . حال می توانید به دلخواه خود خاك های ژله ای حجیم شده را در ظرف بلورین ریخته و سپس گیاه خود را در آن قرار دهید .

· خاك ژله ای با رنگ های مختلف را می توان بر روی هم قرار داد و از آنجا كه رنگ خاك ژله ای ثابت است این رنگها به صورت كاملا مجزا از یكدیگر خواهند بود .

· خاك ژله ای را می توان در ظرفی جداگانه آماده ساخت و یا در همان گلدان اصلی اقدام به آماده سازی خاك ژله ای كرد .

· در خاك ژله ای می توان به جای گل های آپارتمانی ریشه دار شده از گل های شاخه بریده و
همچنین گل های مصنوعی نیز استفاده نمود

برخی سوالات متداول در مورد خاك ژله ای

1- ماندگاری خاك ژله ای چقدر است ؟ خاك ژله ای تا 7 سال ماندگاری دارد .

2- آیا می توان بر روی خاك ژله ای بذر را نیز سبز نمود ؟ می توان بذر ها را بر روی خاك ژله ای قرار داد مانند سبزه شب عید و هم اینكه گیاهی را كه ریشه دار هست پس از خارج كردن از خاك خوب شست و سپس در خاك ژله ای قرار داد

3- چقدر طول می كشد تا حجم خاك ژله ای افزایش پیدا كند ؟ خاك های ژله ای پودری به محض ریخته شدن در آب شروع به حجیم شدن می كند و پس از گذشت چند ساعت به حداكثر حجم خود می رسد ولی ژل های مكعبی بایستی 8 تا 10 ساعت در آب قرار گیرد تا به حداكثر حجم خود برسد .

4- اگر آب خاك ژله ای در حین آماده كردن ما زیاد شده باشد چه باید كرد ؟ كافی است آن را در آبكش ریخته تا آب اضافی خارج گردد .

5- خاك ژله ای چقدر افزایش حجم دارد ؟ بین 40 تا 100 برابر افزایش حجم خواهد داشت .

6- یك گلدان خاك ژله ای را هر چند وقت یكبار بایستی ابیاری كرد ؟ بسته به نوع گیاه كه چقدر آب نیاز داشته باشد و همچنین عوامل محیطی مثل دمای هوا كه هر چه بیشتر باشد به دلیل تبخیر زیادتر بایستی به گلدان اب بیشتری اضافه نمود بین 10 تا 30 روز یكبار كافی است به گلدان خود آب اضافه نمایید تا گیاه شما همیشه شاداب باشد .

7- آیا برای باغچه هم می توان از آن استفاده نمود ؟ می توان برای باغچه هم استفاده كرد ولی از آنجا كه گران قیمت هست می توان از نوع دیگر ویژه كشاورزی و باغبانی استفاده نمود .

چه گیاهانی را می توان در خاك ژله ای كشت كرد ؟ تقریبا تمامی گیاهان آپارتمانی را می توان در خاك ژله ای كشت كرد مثل : گندمی ، نخل مرداب ، سانسوریا ، دیفن باخیا ، سین گینیوم ، كاكتوس ، لیندا ، آگلونما ، یوكا ، سیكلمه ، لیلیوم ، شاپسند ، پاپیتال ، پتوس ، انواع پیچ و غیره

برای مشاهده تولید کنندگان و فروشندگان این محصول از این صفحه بازدید نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر