راهنمای خرید کولر گازی

تهیه و آماده سازی سیستم‌های برودتی یکی از مسائلی است که خانواده‌ها هر ساله با فرارسیدن فصل تابستان با آن مواجه می‌شوند. یکی از انتخاب‌ها برای تهیه سیستم‌های برودتی کولر گازی است. بر خلاف باور عمومی که کولرگازی بسیار گران‌تر از انواع آبی است، شما می‌توانید با هزینه خرید یک کولر آبی (شش هزار) یک کولرگازی پنجره ای تهیه نمایید.

برای خرید یک کولر گازی مناسب معیار‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها را می توانید در این مقاله پیدا کنید و برخی دیگر را نیز می‌توانید از فروشنده یا متخصص نصب سوال کنید.

نکاتی که هنگام خرید یک کولز گازی باید به آنها توجه کنید

1.مهمترین نکته در خرید کولر گازی این است که بدون پیش داوری به بازار بروید. انتخاب یک مارک یا مدل خاص باعث می‌شود شما بقیه کولر‌های موجود در بازار را بررسی نکنید، چه بسا انتخاب‌های بسیار مناسب‌تری را در این میان از دست بدهید. هرچه بیشتر درباره محصولات موجود در بازار و امکانات آن اطلاعات کسب کنید برای داشتن یک انتخاب دقیق و مناسب فرصت بیشتری خواهید داشت.

2.توصیه‌ها و تجربه‌های دوستان و آشنایان گرچه بسیار سودمند است اما باید توجه داشته باشید که کارایی کولر‌های گازی امری است منحصر به فرد، زیرا کارایی هریک از این محصولات در شرایط خاص شما باید بررسی شود. برای مثال فضای مورد نظر برای خنک شدن، تعداد درب‌ها و پنجره‌های موجود و میزان تبادل حرارت و برودت با بیرون عواملی هستند که بر روی کارایی کولر گازی تأثیر مستقیم دارند.

3.شما باید حداقل در مورد پنل (در کولر‌های اسپیلیت)، توان گرمایشی و سرمایشی، نوع کمپرسور،میزان برق مصرفی برحسب آمپر، توان مصرفی کل برحسب وات، ابعاد کولر، وزن کولر، رده انرژی مصرفی، میزان صدا در هنگام کارکرد، لوازم و شرایط نصب و گارانتی و خدمات پس از فروش اطلاعات کافی داشته باشید.

4.درست است که ما معتقدیم هیچ گرانی بی علت نیست اما باید بدانید که بسیاری از مارک‌های مشهور بدون ارائه امکانات اضافی یا کیفیت بهتر فقط بخاطر شهرت مارک‌شان محصولات خود را گران‌تر به فروش می‌رسانند. همچنین باید توجه کنید که هر مارک مشهوری در جهان توانایی ساخت کولر گازی خوب را ندارد؛ برای مثال یک مارک معتبر و شناخته شده در صنعت اتومبیل لزوماً تولید کننده خوب کولر به حساب نمی‌آید.

5.ابعاد اتاق (فضای مورد نظر) و نوع کاربری محل در انتخاب نوع و قدرت یک کولر ملاک اصلی است، برای مثال در یک محیط اداری به یک کولر با قدرت بالا نیاز داریم تا بتواند جبران سرمای از دست رفته به هنگام باز و بسته شدن درب را داشته باشد، اما برای همان میزان فضا با کاربری خانگی به دلیل تبادل برودتی کمتر با محیط و با توجه به نیاز به صرفه جویی بیشتر در این نوع محیط‌ها نیاز به کولری با توان و مصرف کمتری داریم.

6.به فضای مورد نیاز برای نصب کولر باید توجه داشت. برخی از کولر‌های گازی (اسپیلیت) دارای یک بخش داخلی و یک بخش خارجی هستند که هرکدام بسته به ابعاد وسیله نیاز به فضایی برای نصب دارند، همچنین باید میان این دو بخش چند رشته سیم برق و لوله‌های ارتباطی نیز نصب شود که خود این تجهیزات ارتباطی هم نیاز به فضای مناسب و مجراهای لازم در دیوار‌های دارد.

7.ظرفیت سرمایشی کولر‌های گازی متنوع است و بسته به فضایی که می‌خواهید از کولر استفاده کنید باید ظرفیت را انتخاب کنید. برای این کار بهترین راه تماس با یک شرکت سازنده و یا یک نصاب حرفه‌ای است که می‌تواند با بررسی نوع کاربری و فضای مورد نظر ظرفیت مناسب را به شما پیشنهاد دهد. توجه کنید ظرفیت کمتر از حد نیاز باعث می‌شود سرمای کافی در محیط تولید نشود و همچنین ظرفیت اضافی نیز باعث سرد شدن بیش از حد و همچنین افزایش هزینه برق می‌گردد پس ظرفیتی را انتخاب کنید که دقیقاً مناسب فضای شماست.

8.برخی از کولر‌های گازی برای شرایط آب و هوایی خاصی طراحی شده‌اند برای مثال برای مناطق گرم و مرطوب. جدای از بالاتر بودن قیمت محصولاتی که برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند بازدهی این نوع محصولات در شرایط غیر از شرایط تعیین شده پایین می‌آید پس بهتر است محصولی را انتخاب کنید که برای شرایط آب و هوایی محل مصرف تهیه شده باشد.

9.توجه به برق مصرفی کولر‌ها هم از نظر هزینه و هم از نظر صرفه جویی در انرژی نکته پراهمیتی است. دقت کنید محصولی را که انتخاب می‌کنید حتماً برچسب انرژی داشته باشد و حدالمقدور رده‌ی انرژی آن A باشد. هزینه کردن در این مرحله برای خرید یک کولر با بازدهی بهتر و مصرف کمتر سرمایه گزاری است و طی مدت زمان کوتاهی نیز به علت پایین آمدن هزینه‌های ماهانه جبران خواهد شد.

10.با توجه با اینکه ظاهر کولر‌های گازی چندان تفاوتی با هم ندارد لذا راحت‌ترین روش خرید پس از جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری نهایی خرید از طریق اینترنت یا تلفن است. کافی است اطلاعات لازم از قبیل متراژ، تعداد درب‌های و پنجره‌ها، میزان ساعات مصرف کولر، میزان رفت و آمد در محل و سایر اطلاعات لازم را که فروشنده از شما می‌خواهد در اختیار کارشناسان فروش شرکت قرار دهید. برای جمع آوری اطلاعات و مشاهده فهرست فروشندگان کولر گازی می‌توانید با مراجعه به این لینک از اطلاعات موجود استفاده نمایید.

11.در هنگام تحویل کولر به دقت آن را بررسی کرده و از کارکرد درست آن اطلاع حاصل نموده و بعد از آن رسید تحویل و نصب را امضاء نمایید.

12.حتماً به بسته‌بندی کولر قبل از باز شدن و نصب دقت کنید، با کمی توجه به بسته‌بندی می‌توانید متوجه شوید که آیا محصول در حال تحویل به صورت قانونی وارد کشور شده یا قاچاق است، همچنین بدین ترتیب می‌توانید از نو بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. شماره سریال دستگاه باید روی بسته‌بندی، روی خود دستگاه (تمامی قسمت‌ها) و همچنین در فاکتور خرید و کارت گارانتی به صورت یکسان درج شده باشد، در صورت مشاهده هرگونه مغایرت قبل از نصب با فروشنده تماس بگیرید.

13.در ایران داشتن ضمانت نامه یک امتیاز است، در صورتی که ضمانت نامه نشان دهنده سالم بودن کالاست و جزو حقوق مشتری به حساب می‌آید. دقت کنید محصول شما دارای یک ضمانت نامه از یک شرکت معتبر باشد و همچنین تمامی موارد درج شده در ضمانت نامه را قبل از خرید به دقت بخوانید و در مورد بند‌هایی که به روشنی بیان نشده از فروشنده توضیحات کامل بخواهید.

14.در مورد هزینه باید دقت کنید. هزینه خرید محصول، حمل و نقل، نصب و گارانتی را به دقت سوال کنید. همچنین توجه کنید که قیمت این محصولات در فصول مختلف متفاوت است. بهتر است قبل از خرید از چند منبع معتبر قیمت‌ها را پرسیده و پس از اطلاع از قیمت واقعی اقدام به خرید محصول نمایید.

15.همانطور که در بند قبلی نیز اشاره شد ممکن است هزینه‌های پنهان‌ی نیز از قبیل تجهیزات و لوازم لازم برای نصب و حمل و نقل به عهده خریدار گذاشته شود. از فروشنده بخواهید شما را از این هزینه‌های قبل از خرید مطلع نماید.

16.در هنگام خرید فهرست مراکز سرویس و خدمات پس از فروش را نیز از فروشنده بخواهید. این فهرست به شما نشان می‌دهد که آیا محصول مورد نظر دارای پشتیبانی خوبی است یا نه.

17.از فروشنده بخواهید که زمان تحویل محصول و زمان نصب را به وضوح زیر فاکتور قید کند و در صورت امکان بابت اجرای درست این تعهد وجهی را از مبلغ خرید نزد خود نگه دارید.

18.دقت کنید که زمان شروع ضمانت نامه از تاریخ نصب کولر باشد نه از تاریخ صدور فاکتور یا حتی تاریخ تولید.

19.دقت کنید که ضمانت نامه شامل همه قسمت‌های کولر باشد. برای مثال برخی از تولید کنندگان کنترل از راه دور یا حتی کمپرسور را گارانتی نمی‌کنند.

20.برخی از کولر‌های گازی که امروزه تولید می‌شوند دارای سیستم گرمایش نیز هستند. برخی از سیستم‌ها از یک پمپ گرما برای گرمایش استفاده می‌کنند و برخی از یک المنت، دقت کنید نوع پمپی عملکرد بهتری دارد.


برای مطالعه بیشتر

راهنمای استفاده بهینه از کولر گازی

صرفه جویی در مصرف برق کولر گازی

همچنین برای مشاهده تولید کنندگان و فروشندگان کولر‌های گازی می‌توانید به سایت نیک سازه مراجعه نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر