لیکا (پوکه)

لیکا دانه هاى مدور و سبک رس منبسط شده ایست که در کوره هاى گردان و در حرارت بالاى 1100درجه سانتى گراد در یکى از مدرن ترین واحدهاى صنعتى ایران تولید مى شود. لیکا فى الواقع پوکه ایست صنعتى و داراى کاربردهاى وسیع در ساختمان و کشاورزى.

ویژگیهاى پوکه صنعتى لیکا
دانه هاى لیکا بشکل تقریبأ مدور و با سطحى زبر و ناهموار است. قشر میکروسکپى خارجى آن قهوه اى و داحل دانه ها بشکل بافت سلولى و برنگ سیاه است.
دانه هاى تولیدى در اندازه هاى متفاوت و کلأ در چهار نوع دانه بندى (20-10, 10-3, 3-0) میلى متر و مخلوط(20-0) عرضه مى گردد.
وزن فضایى دانه هاى خشک لیکا بصورت فله و براى دانه بندى 20-10میلى متر حدود 330کیلوگرم در متر مکعب است، این سبکى بعلت هواى موجود بین و داخل دانه هاست که بر حسب دانه بندیها بین 73تا88درصد فضاى کل را اشغال مى کند.

ویژگیهاى مهم دانه هاى لیکا بشرح زیر است
- فوق العاده سبک است .
- غیر قابل احتراق و فسادناپذیر است.
- بهترین عایق حرارتى است که تعادل گرما و سرما را در فصول مختلف در داخل ساختمان برقرار مى کند.
- عایق فوق العاده مناسبى براى صدا است.
- بهترین ماده شناخته شده براى جلوگیرى ار نفوذ رطوبت است.
- مقاومت بسیار عالى در مقابل یخ زدگى.
- در مقابل فشار مکانیکى دائمى فشرده نمى شود و نسبت درصد هواى موجود ثابت مى ماند.
- ضریب انتقال حرارتى دانه هاى لیکا بصورت فله بر حسب دانه بندیها بین 9 0.0 تا 0.101 W/M.k متغیر است.

کاربرد لیکا در صنعت ساختمان
برای دیوار
براى شیب بندى کف و پشت بام: پوکه صنعتى لیکا بهترین مصالح ساختمانى براى پوشش کف و سقف پشت بام است. کاربرد انجام پذیر بوده و طریقه مصرف آن کاملأ براى معماران و مهندسین شناخته آن بسادگى شده است . لایه لیکا که بضخامت حدود 10تا15سانتى متر بکار گرفته مى شود بدو طریق سفت مى گردد:
در حالت کارهاى بزرگ
نخست دانه ها با پاشیدن آب خیس و سپس بصورت آزاد و یا در داخل بتونیر با سیمان مخلوط مى شود. عیار مخلوط بازاى یکصد کیلوگرم لیکا حدود 45کیلوگرم سیمان است.
به این مخلوط آنقدر آب اضافه مى کنند تا رنگ آن بصورت حاکسترى تند و شفاف در بیاید.
مخلوط در محل کار قرار مى گیرد و به آرامى با تخته کوب تسطیح مى‌شود.
بمنظور جلوگیرى از خشک شدن ، این مخلوط تسطیح شده بطور منظم آب پاشى و یا با ورقه پلاستیکى پوشانده مى شود.
در حالت استقرار یافته
در این حالت روى لایه لیکائى که قبلأ خیس و تراز شده مایع سیمان(حدود 60لیترآب بازاى یک کیسه 50کیلوئى سیمان) بمقدار 12لیتر در یک متر مربع سطح، روى لایه ریخته مى شود-بدین ترتیب در هر مرحله 6تا7متر مربع پوشش لیکا آماده مى گردد.
حفاظت آن مانند آنچه در پیش ذکر شد انجام مى گیرد.
براى عایق بندى کف
براى کف هاى چوبى: کف اتاق قبلأ با ورقه اى از پلاستیک یا قیر گونى پوشانده مى شود. پس از اطمینان به اینکه کف چوبى قدرت تحمل فشار حدود 35تا40 کیلوگرم بر متر مربع را دارا مى باشد دانه هاى لیکا در داخل کادرها به ضخامت 10تا15 سانتى متر ریخته مى شودوسپس تخته چوبهاى فشرده بضخامت 18 میلى متر روى کادرهاى چوبى میخکوب مى گردد.
براى کف هاى شفته اى: در طول اتاق یا سالن بفاصله هاى دو متر تخته هائى بارتفاع 10 تا 15 سانتى متر (ضخامت لایه بتن لیکا) کادر بندى مى شود سپس دانه هاى لیکا در داخل این کادرها ریخته و به آرامى تخته کوب مى گرددسپس با تخته اى صاف و بطول بیش از 2متر تراز مى شود و در مرحله آخر با دوغاب سیمان عمل تثبیت انجام مى گیرد.

نویسنده : Rashidi1360@yahoo.com


برای مشاهده تولید کنندگان و فروشندگان این محصول به این صفحه مراجعه نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر