کابینت آشپزخانه

یکی از مهمترین عوامل در طراحی آشپزخانه ، مفید و مناسب بودن این فضا برای صاحب آن است. آشپزخانه مکانی است که پرداختن به آن تنها در کاربری و استفاده از لوازم موجود در آن خلاصه نمی گردد ، پس نیازمند بیشترین توجه از سوی شماست. آشپزخانه کانون منزل و یکی از مکان هایی است که خواه یا ناخواه بسیاری از اوقات صاحب خانه ( چه خانم و چه آقا ) در آن می گذرد.چون امروزه خانه ها در ابعاد کوچکتری ساخته می شوند برای هر فضا در منزل جای کمتری در نظر گرفته می شود. آشپزخانه هم یکی از این فضاهاست با این تفاوت که بیشترین کاربری را دارد ، پس باید بهترین حالت را برای آشپزخانه ها در نظر گرفت و به راحتی از طراحی آن نگذشت چون مهمترین اصل در آشپزخانه احساس راحتی کردن در این محیط است.
در آشپزخانه های کوچک می توان برای هر چه وسیع تر و روشن تر نشان دادن محیط از رنگهای روشن استفاده نمود. بهتر است رنگ آمیزی محیط آشپزخانه به صورتی باشد که تأثیر خوبی بر آرامش آشپز داشته باشد ، چون تضاد شدید رنگی در خیلی مواقع اعصاب را تحریک کرده و تحمل محیط را برای افراد سخت می کند.
یکی از مهمترین مسائل در آشپزخانه ها قفسه بندی آن ها می باشد. خانم های خانه بهتر می دانند که وجود کابینت در آشپزخانه چقدر اساسی و مهم است. اگر بتوانیم در فضاهای آزادی که در آشپزخانه داریم از کابینت استفاده کنیم نظم خوبی به وسایلی داده ایم که در نبود کابینت باید در گوشه ای از آشپزخانه پخش باشند.
در سالهای اخیر به علت مورد توجه قرار گرفتن آشپزخانه هایopen می توان استفاده خوبی از فضای روی open ( به عنوان میز،حتی برای صرف غذا، به جای اینکه بخواهیم فضایی را به میز ناهارخوری اختصاص دهیم ) نمود. همچنین فضای زیر open ، که می توان با یک قفسه بندی خوب و قرار دادن چند کابینت در آن کاربری اش را بیشتر کرد.
نورپردازی نیز در آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است،قرار دادن نورهای موضعی ( تک چراغ ها ) بالای میز کار کابینت ها و قسمت بالای open باعث می شود آن فضاها به طور خاص روشن باشند.یکی دیگر از کارهایی که به تازگی در آشپزخانه ها صورت می گیرد ، قرار دادن میز ثابتی در وسط آشپزخانه است که هم به عنوان میز استفاده می شود و هم از فضای زیر آن به عنوان کابینت می توان استفاده کرد.
در طراحی آشپزخانه توجه به موارد زیر میتواند محیط آن را جذاب کند :
- اگر فضای آشپزخانه و دیگر اتاق ها به یکدیگر مربوط هستند و نسبت به هم دید دارند ، برای پوشش کف از مصالح هم جنس استفاده گردد.
- رنگ دیوارها و کابینت ها را یکرنگ یا نزدیک به هم انتخاب نمایید.
- در فضای پشت اجاق گاز به جای کاشی کاری می توان از ورق های استیل استفاده نمود ، زیرا بسیار زیبا و امروزی است و به سادگی هم تمیز می شود.
- برای رسیدن به هماهنگی بیشتر در رنگ ، اگر ویترین یا قفسه های چوبی در آشپزخانه دارید آنها را نیز همرنگ با کابینت ها رنگ آمیزی کنید.
- بهتر است وسایل مورد نیاز در دسترس باشند،بنابراین از قرار دادن و انباشتن ظروف روی یکدیگر پرهیز کنید زیرا این مسئله باعث می شود برای پیدا کردن و در آوردن یک قابلمه یا یک دست استکان ، مدتی وقت صرف نکنید.
- استفاده از وسایل مناسب برای جای دادن خرده وسایل ،کمک می کند تا محیط آشفته به نظر نرسد.- در آخر،قرار دادن گلدانی زیبا در آشپزخانه محیطی دلنشین را به افراد خانواده هدیه می کند.
حسن فدائی far_fadaee@yahoo.com
------------------------------------------------------
برای دیدن تولید کنندگان و فروشندگان این رشته به این صفحه مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر