کامپوزیت

عدم آگاهی نسبت به مواد نو در صنعت ساختمان

عدم اطلاع كافی از قابلیت‌ها و مزایای كامپوزیت‌ها در صنعت ساختمان كشور بررسی شده است. این نا آشنایی در همه اقشار اعم از خریدار بنا، موسسات تدوین قوانین ساخت ‌و ساز و سازنده بنا دیده می‌شود.

بسیاری از مصرف‌کنندگان با قابلیت‌ها و خواص کامپوزیت‌ها آشنایی ندارند به همین دلیل از مواد سنتی که دوام لازم را ندارند استفاده می‌کنند. از سوی دیگر معرفی نامناسب یا عرضه محصولات بی‌کیفیت می‌تواند موجب بی‌اعتمادی و تخریب بازار شود.
تجربه پنجره‌های پی‌وی‌سی نشان داده است که در صورت عدم معرفی مناسب، حتی ممکن است مصرف‌کنندگان، کامپوزیت‌ها را در ردة پلاستیک‌های متداول تقسیم‌بندی کنند و از مصرف آنها سرباز زنند.

یك خریدار بنا با كامپوزیت‌ها به عنوان یك مادة ساختمانی آشنایی ندارد. به همین دلیل از منافع استفاده از این مواد در افزایش عمر ساختمان بی‌اطلاع است. از دیگر عوامل، عدم آشنایی مهندسین سازه با این مواد نو می‌باشد.

موسسات تدوین قوانین ساخت‌وساز نیز آگاهی چندانی از كاربرد این مواد در صنعت ساختمان ندارند و لزومی بر تدوین قوانین مربوط به استفاده از كامپوزیت‌ها در سازه‌ها احساس نمی‌كنند. همین امر می‌تواند حتی در مواردی مانع از بكارگیری كامپوزیت‌ها در ساخت‌وساز گردد؛ چراكه دستورالعمل‌های استاندارد مربوط به آن موجود نمی‌باشد.

از سویی سازندگان بنا نه تنها در ایران بلكه در سایر كشورهای دنیا نیز در برابر استفاده از مواد جدید در ساختمان ممانعت می‌كنند؛ چراكه كامپوزیت‌ها مواد جدیدتر و پیچیده‌تری نسبت به مصالح سنتی هستند و سازندگان ساختمان بر نكات فنی كاربری آنها كمتر از مصالح سنتی واقف هستند.


حامد حسینی hania_mani@yahoo.com




برای دیدن تولید کنندگان و فروشندگان و نصب کنندگان این محصولات به این صفحه مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر